‘Is een extra investering in degelijke taal wel nuttig op een mooie en gebruiksvriendelijke website?’ Het antwoord luidt: ja.

Klanten vinden vlotte, aangename en foutloze teksten op een website heel belangrijk. Dat blijkt uit onderzoek van Miet Ooms, freelance vertaler en taaldocent. Zij keek naar hoe websitebezoekers reageren op fouten in teksten.

Haar eindoordeel is duidelijk: ‘Mensen beseffen over het algemeen wel dat niet iedereen even goed kan schrijven, maar slecht geschreven teksten met veel taalfouten worden als slordig beschouwd en slechte vertalingen als ronduit onbetrouwbaar.’

Ooms had een enquête online gezet die in een half jaar tijd door 252 personen werd ingevuld. Enkele conclusies: ‘Klanten willen geen taal- en spelfouten op websites’ (9/10 voor die stelling). En: ‘Vlot leesbare, heldere teksten worden ook sterk geapprecieerd’ (gemiddelde score 9,1/10).

Dank voor dit onderzoek, Miet Ooms! Je sterkt ons in onze missie!

 

 

‘Slecht geschreven teksten worden als slordig beschouwd’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *